1. De
TIC a Tac, el difícil tránsito de una vocal.
En aquesta
afirmació l’autor ens fa reflexionar sobre la importància d’altres elements
molt més enllà de les pròpies TIC. Així el context escolar, la cultura que es desprèn
de les pràctiques, les metodologies utilitzades a l’aula, el paper del docent, ...
Són molt més rellevants del que ens pensem i, per aquest motiu, també cal
tenir-los en compte. En el propi article de Sancho es comenta, doncs, que de
per sí soles les TIC no milloren l’educació i l’aprenentatge, es requereix d’un
canvi molt més profund a nivell educatiu. Hem de deixar d’entendre l’educació com a simple
transmissió de coneixements i començar a comprendre que qui ensenya també pot
aprendre i que qui aprèn també pot ensenyar, és a dir, reinventar els rols dels
docents i dels discents. Per assolir-ho cal que siguin els professors els que facin
de guies i acompanyadors de l’ensenyament perquè el que importa ja no es
transmetre coneixements sinó facilitar i seduir a l’altre per tal de que
aprengui per si mateix.
En aquest sentit,
he volgut destacar algunes de les pràctiques, suggerències o metodologies que posa de manifest l’Alejandra
Bosco Paniagua en el seu article de l’any 2008 ( De la supuesta relación entre tecnología y innovación educativa:
¿Cuándo las TIC mejoran la educación). D’una banda, hem de començar a
centrar-nos en l’ensenyament sense que sigui tan important quant novedós i
modern sigui un aparell tecnològic. En aquest sentit es referència, com a l’article
de Sancho, que únicament per emprar les TIC no es millora l’educació sinó que s’ha
de posseir un mètode o activitats planificades que motivin i que interessin, a
ser possible amb l’ús de les TIC. D’altra banda, emprar aquestes tecnologies
hauria d’anar encaminat a l’assoliment de diversos tipus de competències: tant
tecnològiques, com acadèmiques, socials i intel·lectuals. A més de l’adquisició
d’habilitats per treballar tant individual com col·lectivament. Amb aquest
motiu, s’ha d’evitar la improvisació, és a dir, totes aquestes competències i
habilitats han d’estar pensades i reflexionades per tal de que no siguin
activitats paral·leles a les activitats comuns sinó que estiguin planificades
per estar integrades amb la resta del currículum escolar.
En definitiva i
des del meu punt de vista, no podem elaborar un currículum on cada assignatura
estigui separada de la resta. El coneixement no es pot dividir i l’ús de les
TIC pot afavorir aquesta adquisició si són emprades de manera eficient i
coherent. Cal una modificació en profunditat del currículum escolar, del paper
dels protagonistes de l’acte educatiu, de les activitats i metodologies
emprades i, també de la concepció de la educació en general.
2. Interactivitat
Per donar
resposta a aquesta segona pregunta hem centraré en l’article de Roberto Aparici
i Marco Silva del 2012 (Pedagogía de l’interactivitat)
tant per explicar què és la interactivitat com per analitzar el seu ús. El que es desprèn d’aquest text es que
necessitem un canvi per afrontar l’educació, un canvi profund, holístic i
integral de tota la societat. Parafrasejant el que ells diuen cal superar el
vell paradigma de l’educació transmissiva (on aprendre significa escoltar un
professor i el coneixement es dins d’un llibre o dins les TIC) i centrar-nos en un ensenyament que permeti
la reflexió, la col·laboració i, en definitiva, l’aprenentatge significatiu.
Aquest nou ensenyament interactiu estaria centrar en el model <<Feed-
Feed>>, on es considera que tots els participants tenen la capacitat de
crear continguts i de interrelacionar-se, tot permetent l’autogestió, la
co-creació i l’intercanvi d’informació i la construcció del coneixement. Mitjançant
la web podem establir aquest nou model i superar els mitjans tradicionals, on
la veritat ja estava escrita, era inamovible i en cap cas, creada per un
mateix.
Tanmateix, per
exemplificar aquesta pedagogia tractaré d’explicar com en el nostre propi
projecte de l’assignatura, hem volgut salvar el paradigma transmissiu i
centrar-nos en l’interactiu. Primerament, val a dir que tot i que la plataforma
Moodle és una eina ja coneguda i bastant emprada per molts de nosaltres, vam
considerar que ens permetia crear un espai
d’autoría i de construcció del coneixement amb els nostres discents. D’una
banda, per què es troba dins de la web 2.0 i d’altra banda, perquè compta amb
multituds d’eines i metodologies que així ho permeten. En segona instància, s’ha
d’especificar que la nostra intenció era crear un curs que fos realment útil,
profitós i significatiu per a ells, tot donant la possibilitat de pensar per si
mateixos i exposar els seus dubtes i interessos.
En tercer lloc,
també hem volgut assumir canvis en els rols de professors i alumnes. Es considera
a tots per igual i l’única diferència es que el docent és el facilitador i guia
de l’aprenentatge , però cal deixar clar que ell també estarà aprenent al llarg
de tot el procés. Així doncs, l’objectiu es que s’aprengui per descobriment i
no per instruccions, que es cooperi i es col·labori per arribar a la
construcció del coneixement i que tothom ha de participar amb un alt grau de
compromís amb la resta de membres.
En definitiva, la
pedagogia interactiva requereix de molt d’esforç i participació i, de la
mateixa manera, que per passar de les TIC a les TAC necessita de grans canvis
en totes les esferes educatives, polítiques i socials. No obstant, és un canvi
pel qual val la pena lluitar i tractar de millorar dia i a dia i pas a pas.
3. Blog
En el decurs de l’assignatura
tots hem anant realitzant un portafoli d’aprenentatge en el qual hem anat
publicant entrades sobre allò realitzat a les classes. Des del meu punt de
vista, ha estat una eina molt útil per a la organització del contingut d’aquesta,
per a la reflexió i, fins i tot, per a la cerca de nova informació. Considero
que no puc qualificar el meu blog com únicament reproductor, interactiu o
transformador, ja que he anat variant al llarg del curs i no totes les entrades
han estat igual d’elaborades o reflexionades. No obstant, crec que està molt
més a prop d’un ús reproductor o interactiu que no pas transformador, ja que
per assolir aquest es requereix de molta més experiència i reflexió de la qual
tinc o almenys de la que m’han ensenyat.
En primer lloc,
he fet moltes entrades que estan encaminades cap a la reproducció de coneixements,
és a dir, a partir d’allò explicat a classe o llegit fóra d’aquesta, he
realitzat una entrada que resumeixi i expliciti allò fet. Com clar exemple pot
ser; la meva entrada sobre el text de: docència virtual i aprenentatge autònom o bé
l’entrada sobre la ràdio.
En segona
instància, i com a aprenentatge simbòlic interactiu puc dir que són totes
aquelles entrades en les quals he tingut la oportunitat de reflexionar i de
crear el meu propi coneixement, de que a través de la facilitació d’un
coneixement he expressat el que per a mi significa i a través del qual he
realitzat, doncs, un aprenentatge significatiu. Per exemplificar-ho citaré un
parell d’entrades que em sembla que acompleixen amb aquestes característiques:
la de l’article de co-educar la mirada contra els estereotips de gènere i la de
l’era tecnològica, on he tingut la oportunitat d’expressar-me i de reflexionar sobre
aquells coneixements que em van ser facilitats.
Per últim, i com
aprenentatge transformador, cal dir que considero que aquest és un aprenentatge
que surt d’un mateix, que està inspirat per la pròpia curiositat i ganes d’aprendre
i que, per aquets motiu, rep aquest nom, ja que acaba per transformar la
persona de simple consumidora d’informació a agent actiu i independent d’aquest
consum. Per manca de temps i poder també una mica per desconeixença no m’he
centrat gaire en aquest aspecte del blog, malgrat tot crec que hi ha entrades
que sí que ho reflecteix, tals com: l’entrada del Symbaloo, en la qual moguda
per la curiositat vaig buscar i aprendre a utilitzar un programa que es va
esmentar a classe i que ara utilitzo asiduament i la de la Il·lusió de la tecnologia, on vaig buscar i elaborar la informació que des del
meu punt de vista vaig considerar encertada.
4 . Reflexió
Personalment,
considero que les dues primeres preguntes han estat una reflexió sobre quelcom
que ja havíem fet i que repassant articles i antigues entrades es podia
respondre. Més enllà d’això estava l’aportació personal que he cregut
convenient de fer-ne, ja que per a mi, un canvi en l’educació, tant pel que fa
a les TIC com pel que fa a la interactivitat és molt necessari i és una causa
en la qual no només estic a favor sinó que tracto i tractaré de portar-la a la
pràctica. Per tant, tot i que ja havia reflexionat sobre això m’ha anat bé fer
una síntesis de les meves idees principals.
En segon lloc, i
respecte a la pregunta 3 aquesta m’ha semblat molt enriquidora i interessant,
ja que no m’havia parat a distingir i diferenciar unes entrades de les altres
segons els seus usos. Crec que ha fet que reflexioni sobre quines són les
condicions necessàries per tal de que es donin uns o altres i de què
signifiquen per a mi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada